5. Keeperutvikling 

 

PDF-fil: Keeperutvikling

 

Gode keeperegenskaper består av skuddstopping, frispilling og evne til å lese spillet, i tillegg til mer tekniske og taktiske ferdigheter som for eksempel ballgrep, posisjonering og fallteknikk. 

 

I DIF er det ønskelig at keeperutviklingen går i følgende faser:

  • 6-8 år: Keeperlek ved interesse
  • 8-9 år: Utvikle interessen
  • 10-11 år: Innlæringsfasen
  • 12-16 år: Utviklingsfasen
  • 17+ år: Etableringsfasen

 

DIF oppfordrer alle trenere i klubben til å benytte seg av øvelsesbiblioteket for keepere i NFFs skoleringsplan.

 

5.1 Barnefotball

I barnefotball skal alle som ønsker å være keeper få være keeper i både kamp og trening. Trenere skal oppfordre alle spillerne på laget til å prøve seg som keepere. Barna skal oppleve at keeper er en spillposisjon, på lik linje med utespillere. I DIF kalles derfor posisjonen for “keeperspiller”, da det synliggjør at keeperen har en viktig rolle i det som skjer utenfor keeperfeltet. “Faste keepere” skal også i stor grad spille kamper som utespiller i barnefotballen. Mer spesifikk keepertrening starter først når laget har kommet til nierfotball, men interessen for keeperspill kan oppstå og skapes allerede hos de yngste spillerne.

 

5.2 Ungdomsfotball

I ungdomsfotballen blir keeperrollen mer definert og får gradvis mer fokus i treningshverdagen. Keepere bør inneha både tekniske og taktiske ferdigheter, og forstå sin rolle på laget både i det defensive og offensive spillet, i tillegg til den sosiale og relasjonelle delen av fotball. I tillegg må keeperen få en introduksjon til og forståelse for spilleregler knyttet til keeperrollen. Keeperspesifikke øvelser kan bestå av 

  • taktisk trening: f.eks. igangsetting med bein og hender, spillbarhet og posisjonering
  • teknisk trening: f.eks. 1v1-situasjoner, fallteknikk og skuddstopping fra ulike distanser
  • fysisk trening: f.eks. koordinasjon, balanse og oppfatning
  • psykologisk/sosial trening: f.eks.motivator, fokus og kommunikasjon

 

5.3 Klubbens keeperansvarlig

Det er et ønske fra klubben å ha en keeperansvarlig. Dersom denne rollen er besatt, skal vedkommende arrangere keeperøkter på tvers av lag og kjønn for spillere i ungdomsfotballen.

 

5.4 Keepertreninger i samarbeidsklubber

DIFs samarbeidsklubber har ansatt keeperressurser som arrangerer egne keepertreninger på tvers av årganger og klubber. Ungdomskeepere i DIF har anledning til å følge disse treningene. Sportslig leder i klubben er ansvarlig for å opprette kontakt og formidle praktisk informasjon om disse øktene.  

 

Innhold

  1. DIF Fotballs formål
  2. Fair play
  3. Retningslinjer og forventninger
  4. Dommerutvikling
  5. Keeperutvikling
  6. Lagroller og ansvarsområder
  7. Aktiviteter for lag