3. Retningslinjer og forventninger
PDF-fil: Retningslinjer og forventninger
3.1 Allsidighet og treningstilbud
DIF Fotball er opptatt av at barna selv må få velge hvilke idretter de ønsker å delta på. Fotballen skal være et tilbud for alle, både ivrige og mindre ivrige, og de må derfor selv kunne få medvirke til hva de ønsker å prioritere i egen fritid. Allsidighet i form av ulike fritidsaktiviteter gir både høyere aktivitetsnivå og kan ha positive ringvirkninger innenfor fotballen. Dette betyr at klubben, herunder alle trenere og lagledere, ikke skal stille strenge krav til treningsoppmøte. Trenere og lagledere skal heller ikke gi uttrykk for at spillerne ikke kan bedrive andre idretter eller at fotballen må prioriteres over andre aktiviteter. Det er ikke tillatt å skape negative konsekvenser for spillere som deltar på flere idretter, ved å for eksempel redusere spilletid i kamp.
Fotball er en allsidig idrett i seg selv, og for mange barn og ungdom er fotball den eneste idretten de bedriver. Klubben ønsker å bidra til god folkehelse gjennom sin aktivitet. Det forventes derfor at alle lag tilrettelegger for fotballtreninger gjennom hele året. Lag som ikke planlegger for treninger i vinterhalvåret må avklare dette med sportslig ledelse. Innen barnefotballen kan allsidighet blant annet innebære trening i kroppsbeherskelse, hurtighet eller spenst. I ungdomsfotballen kan allsidighet bety skadeforebyggende trening (styrke), hurtighetstrening, trening av koordinasjon og kondisjonstrening.
For å bidra til allsidighet oppfordres lag til å arrangere alternative treningsaktiviteter dersom det er begrenset banekapasitet. Dette kan være treningsøkter på turskøytebanen i nærmiljøet, styrketrening eller yoga i flerbrukshuset og langrenn på klubbarenaen. Det oppfordres dessuten til at lag i ungdomsklassene arrangerer kveldsmat etter trening i sesong, for å sette fokus på godt kosthold og sosialt samspill.
3.2 Jevnbyrdighet
Alle lag i DIF følger prinsippet om jevnbyrdighet. Det betyr at alle lag består av spillere med ulike forutsetninger, ferdigheter og engasjement. Dette vil fremme både mestring og utvikling for spillere i alle ender av ferdighetsskalaen. Det er naturlig at spillere vil kunne oppleve frustrasjon, sprikende ferdigheter og manglende samspill i de første årene av barnefotballen. Da vil det kreves at voksne tydeliggjør for spillerne at vi alle har våre styrker og svakheter, og at man på et lag er avhengig av hver enkelt spiller. De ivrigste må veiledes til å hjelpe andre, og de mindre ivrige må få hjelp til å forstå at laget trenger ham/henne. Slik skapes en positiv kultur med respekt og inkludering som grunnverdi.
3.3 Trenerrollen og trenervett
Trenere i DIF Fotball skal skape trygghet ved å se alle og forsterke det positive. Trenere skal være tydelige ledere, og spillere evalueres etter innsats og individuell utvikling, og ikke etter ferdighetsnivå. Det skal være en kultur hvor man premierer forsøk og aksepterer feil. Alle former for nedsettende bemerkninger, enten fra medspillere, foresatte eller andre, skal slås ned på.
Alle lag i DIF skal kun ha to voksne i teknisk sone under kamp, hvorav kun det kun er den ene som gir muntlige instruksjoner til spillerne. Trenerne skal sørge for god sportsånd og applaudere prestasjoner fra både egne spillere, motspillere og dommere. Før og etter kamp skal trenere/lagledere representere klubben ved å delta høflig i Fair play-møtet, opptre respektfullt mot dommer og motstander uansett resultat, samt veilede egne spillere på en konstruktiv måte.
Veiledning til kampledelse:
- Trenere i DIF er omsorgspersoner for barna i klubben
- Trenere i DIF har satt seg inn i Fair play-reglementet og kan dokumentere Fair play-kompetanse fra NFF (kursbevis)
- Trenere i DIF har satt seg inn i kampreglementet og forholder seg til at dommeren er kampens leder
- Trenere i DIF i barnefotball har ansvar for å lage jevne kamper og kontakter motstandernes trenere for å undersøke nivå før kampstart
- Trenere i DIF følger klubbens retningslinjer for antall spillere i kamptropp og tilhørende spilletid
Se for øvrig punkt 6 for beskrivelse av lagroller og ansvarsområder for ulike årstrinn.
3.4 Trenerkompetanse
Det stilles ingen krav til forkunnskaper eller krav til fotballerfaring for foreldretrenere, men DIF Fotball ønsker at hver årgang har trenere med bestått Grasrottrenerkurs. Klubben forsøker å arrangere minimum ett Grasrottrenerkurs hvert år. Dersom ingen trenere i trenerteamet har gjennomført Grasrottrenerkurs 1, skal klubbens barnefotballansvarlig følge opp trenerteamet i planlegging og gjennomføring av treningsøkter sammen med trenerveiledere. Det oppfordres til at også lagledere gjennomfører Grasrottrenerkurs 1, da det vil gi verdifull kompetanse for alle med aktive roller rundt laget. Alle trenere, lagledere og andre med faste roller rundt laget skal levere politiattest til klubben før de inntar rollen.
Klubben vil støtte trenere som ønsker å ta et skritt videre med UEFA-lisenser. Det oppfordres til å gjennomføre annen kompetansehevende aktiviteter, som for eksempel hospitering hos naboklubber, elektroniske portaler (e-læring) eller ved private akademier.
DIF Fotball følger kalenderåret og de yngste årgangene starter med fotballaktiviteter det året de begynner på skolen. Det anbefales at man har mange foreldre, helst rundt 10-12 stykker, i trenerteamet til de yngste årgangene. Trenerteamet kan med fordel bestå av foreldre med ulik bakgrunn og kompetanse. Dessuten bør trenerteamet bestå av både jenteforeldre og gutteforeldre, da gruppen vil deles etter kjønn når de blir eldre.
Se for øvrig punkt 7 for beskrivelse av lagroller og ansvarsområder for ulike årstrinn.
3.5 Planlegging av treningsøkter – aktivitetsprinsippet
Alle treningsøkter skal følge retningslinjene for klubben som er beskrevet i sportsplanen og skal følge aktivitetsprinsippet – mer og bedre aktivitet. Dette krever at treningsøktene er godt planlagt, at involverte trenere er forberedt og at alle deler av økten innebærer mest mulig aktivitet med ball. Dette får man til ved å unngå lengre sekvenser med instruksjoner, dødtid eller kø. Øvelsene organiseres slik at hver enkelt spiller får mange involveringer og ofte kommer i situasjoner som understreker temaet for økten. Konkurranseelementer kan brukes som et virkemiddel for motivasjon og høy intensitet. Treningene bør organiseres med en tydelig start og slutt ved å samle spillerne for å gi korte beskjeder. Treningsøkter eller avgrensede treningsperioder bør følge en rød tråd. Se for øvrig punkt 8 for beskrivelse av treningsaktiviteter for ulike aldersgrupper.
DIF oppfordrer alle lag til å lage årshjul, rammevilkår og lagregler så tidlig som mulig og senest fra 12 år, og at disse gjøres kjent for spillere/foreldre.
3.6 Differensiering
En av DIFs visjoner er at aktiviteter skal være åpne og inkluderende, hvor alle skal ha et tilbud og være velkommen. For å sikre utvikling for alle spillere er det et mål at de gjennom aktiviteter skal alle oppleve en balanse mellom utfordringer og mestring. Dette gjøres ved at trenere tilrettelegger for differensiering i treningsarbeidet. Differensiering handler om at hver enkelt spiller får utfordringer eller oppgaver som er tilpasset spillerens modning og ferdighet.
Differensiering er ikke ensbetydende med å dele barna inn i nivådelte grupper. Inndeling etter ferdighetsnivå er et differensieringsverktøy som kan brukes i deler av en treningsøkt, men spillerne skal ikke på fast basis være inndelt slik.
Alle trenere i DIF bør sette seg inn i hvilke differensieringsverktøy som kan benyttes for de ulike årstrinnene. Nedenfor er noen eksempler på sentrale tilretteleggings- og differensieringsverktøy som anbefales for ulike årsklasser.
Eksempler på differensiering og tilrettelegging på trening |
6-7 år |
8-9 år |
10-11 år |
12 år |
13 år og oppover |
Ulik påvirkning gjennom øvelser, læringsmomenter og forventninger til utførelse |
X |
X |
X |
X |
X |
Ulike betingelser (som touch, banestørrelse/form, antall spillere osv.) for utfordringer og mestring for alle |
X |
X |
X |
X |
|
Inndeling i grupper etter ferdighetsnivå i deler av økta, men med rullering av spillere mellom grupper midtveis |
X |
X |
X |
||
Treningsgrupper delt inn etter nivå, eller treningsiver |
X |
X |
3.7 Foreldremøte og kommunikasjon med foresatte
Trenerteamet skal minst en gang i året, helst før sesongstart, gjennomføre et foreldremøte for foresatte. På foreldremøtet kan følgende gjennomgås:
- DIF Fotballs formål (se punkt 1)
- Varsling og varslingskanaler
- Foreldrevettregler
- Forventninger til kampverter
- Årshjul – treningstidspunkter, kamper og turneringer
- Plan for treningsopplegg
- DIFs forventninger til trenerrollen
- Lagregler
- Kommunikasjonskanaler (Spond)
Barnefotballansvarlig skal i god tid før foreldremøtet varsles om når og hvor foreldremøtet skal være. DIF Fotball ønsker at en representant for klubben er til stede på foreldremøtet ved tilgjengelighet. Dersom en representant for klubben har mulighet til å delta, koordinerer denne med lagleder eller hovedtrener om hva vedkommende skal bidra med.
3.8 Spilletid i kamp
DIF følger NFFs anbefalinger om fornuftig antall spillere i kamptropp.
Spillform |
Antall på banen |
Anbefalt antall innbyttere |
Treer |
3 |
1 |
Femmer |
5 |
2 |
Sjuer |
7 |
2-3 |
Nier |
9 |
3 |
Ellever |
11 |
2-4 |
Alle som deltar i en kamp, bør spille minst 2/3 av kamptiden. Spilletid skal fordeles slik at alle i sum får tilnærmet lik spilletid, samlet sett på alle nivå gjennom sesongen.
3.9 Tilbud til de ivrigste
DIF sine årganger er jevnt over så små at «ivriglag» sjeldent er aktuelt. Dersom noen spillere er særdeles ivrige og overgår aldersadekvate fotballferdigheter innenfor egen aldersklasse, kan disse få tilbud om å delta på enkelttreninger i årgangen over, for å imøtekomme mestringsbehovet. Det skal alltid avklares med styret før man oppretter eventuelle ivriglag, og det er en forutsetning at alle i årgangen får mulighet til å delta på et slikt tilbud. Ivriglag skal meldes opp i årgangen over, avhengig av at det er nok tilgjengelige spillere.
3.10 Antall lag og nivå i seriespill
Trenere på hver årgang kan oppgi en veiledende påmelding til gitt nivå og antall lag, men det er klubbens sportslige utvalg som gjennomfører påmeldingen til kretsen og har siste ord. Det anbefales å heller melde på for mange lag enn for få, slik at alle får mest mulig spilletid. Klubben setter opp samarbeidsarenaer på tvers av lag i forkant av hver sesong, slik at det kan tilrettelegges for at de ulike lagene kan låne spillere fra yngre årganger dersom man har et ukurant antall spillere tilgjengelig innenfor et årskull. Nivå bestemmes ut fra erfaring, resultater foregående sesong og spillermateriale (antall, ferdighet, årstrinn). Forutsetningen for at nivådeling skal fungere etter intensjonen er at klubbene lager jevnbyrdige lag for så å finne rett nivå i seriespillet.
Dersom det er flere lag per årgang, sier NFFs retningslinjer at lag i barnefotballen bør meldes på i det samme nivået. Det er ønskelig at lagene deles inn slik at de er jevnbyrdige. Aldersgrupper skal trene sammen, selv om de deltar på forskjellige lag i seriespill. Lag skal settes sammen minst to ganger per år. I en liten klubb som DIF er det i noen tilfeller både nødvendig og hensiktsmessig at enkelte spillere både spiller og trener med andre årganger og kjønn.
Tidsfrister for påmelding finnes i årshjulet.
3.11 Samarbeid mellom årganger
Som en definert breddeklubb havner DIF Fotball ofte i situasjoner hvor de beste spillerne søker nye utfordringer i ungdomsfotballen. For å imøtekomme dette behovet er det viktig at det foreligger gode samarbeidsforhold mellom årganger fra tidlig alder. Følgende rammeverk gir føringer for hvordan samarbeid på tvers av årganger kan gjennomføres:
- Klubben arrangerer minimum én trening i måneden sammen med årgangen over/under i utendørssesongen. Samarbeidet initieres av Sportslig utvalg.
- Årstrinn over/under hverandre bør unngå å ha treninger på samme dag, slik at man kan trene med flere årganger.
- Sjekk om årgangen over/under har ekstra spillere som kan bistå laget på cuper.
- Meld på sammensatte lag i gratiscuper.
- Sett av tid til sosial aktivitet etter treninger med flere årganger, for eksempel kveldsmat, fruktfat, fotballtennis, enmannscup ol.
- Sett av tid før og etter trening til å være på feltet og tilgjengelig for barna for å skape miljø og bygge relasjoner.
- Styret arrangerer samarbeidsmøte med trenere fra alle årganger i november hvert år.
- Planlegg cupdeltakelse på et tidlig tidspunkt, og sjekk om årganger over/under om de skal delta på den samme cupen.
- Hold Sportslig utvalg orientert om hvordan samarbeidet fungerer
3.12 Hospitering og lån av spillere
Hospitering av spillere mellom årganger avtales mellom trenere med involvering av Sportslig utvalg. Dette kan gjøres fra det året barna fyller ni år. Fra det året barna fyller ti år skal hospitering være et alternativ for alle som har lyst og behov for ekstra utfordringer. Trenerne loggfører hvem som deltar og hvor mye de deltar. Det anbefales maksimalt tre hospitanter per trening. I spesielle tilfeller kan det være flere dersom trenerteamet har kapasitet til å ivareta ekstra spillere.
Hensikter med hospitering:
- Gi ekstra utfordringer til spillere som trenger det
- Beholde spillere som ligger langt fremme i utvikling i egen klubb
- Skape klubbfølelse på tvers av årganger
- Forberede spillere til å spille på tvers av årganger på et senere tidspunkt
- Utveksle erfaringer mellom spillere og trenere
- Skape idrettsglede og mestringsfølelse
- Utvikle «mesterlærere»
DIF Fotball er opptatt av å vise mangfold, inkludering og bevissthet rundt Fair play. Det oppfordres derfor til at jenter trener sammen med gutter i de tilfellene hvor det anses som hensiktsmessig for spilleren. Alle jenter som i utgangspunktet vil trene sammen med guttelag, bør få denne muligheten. Jentespillere som ligger langt fremme vil møte en mer jevnbyrdig motstand mot gutter, samtidig som at det vil medføre at de andre jentespillerne får mer spilletid og mulighet for utvikling på sitt eget lag. Jenter som skal hospitere hos guttelag avtales mellom trenerne.
Fra 13 år har vi avtale med samarbeidsklubber for spillere som ligger langt fremme og som ønsker mer utfordring. Hvis spillere skal hospitere i en annen klubb, er det behov for en formell hospiteringsavtale mellom klubbene. Deltagelse på akademilag hos samarbeidsklubb er tillatt i henhold til avtalen mellom klubbene, og gjelder for spillere som er yngre enn 13 år.
3.13 Turneringsdeltagelse for andre klubber
Det er tillatt for DIF-spillere å delta på akademilag i andre klubber. Dette er forankret i samarbeidsavtalen med Asker Fotball/Asker Skiklubb. Det er tillatt for DIF-spillere å delta for andre klubbers lag i regionale turneringer som kvalifiseringskamper til Interkrets eller tilsvarende, eller på elitecuper. Slike hospiteringsavtaler skal godkjennes av Sportslig utvalg i DIF med gjensidig godkjenning hos den andre klubben. DIF Fotball forholder seg til cupers egne reglementer og bruker ikke andre klubbers spillere dersom det ikke er tillatt.
3.14 Overgang til annen klubb i ungdomsfotball
Dersom en spiller ønsker overgang til en annen klubb, skal DIF Fotball sitt sportslige utvalg behandle saken og gå i dialog med aktuelle mottaksklubber. Prosedyren inneholder samtaler mellom klubbene og fremtidsutsikter for den aktuelle spilleren. Det anbefales at hospitering med klubben gjennomføres før overgang iverksettes. Ved overgang skal spiller eller spillers foreldre tilbys et møte med noen fra Sportslig utvalg der økonomiske rammer, sportslig tilbud, sosialt tilbud og avlevering av klubbens utstyr (drakt og eventuelt annet) gjennomgås. DIF Fotballs Sportslige utvalg skal legge til rette for en ryddig og skånsom overgang og alltid gjøre til kjenne at man er velkommen tilbake til DIF når som helst.
Innhold
- DIF Fotballs formål
- Fair play
- Retningslinjer og forventninger
- Dommerutvikling
- Keeperutvikling
- Lagroller og ansvarsområder
- Aktiviteter for lag






